Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών – Ε.Β.Ε.Α., ενημερώνει τις επιχειρήσεις – μέλη του, αλλά και κάθε ενδιαφερόμενο για τη δυνατότητα που έχουν να συμμετάσχουν στη δημόσια διαβούλευση ενόψει αξιολόγησης και ενδεχόμενης αναθεώρησης του Κανονισμού 2019/452 που θεσπίζει το ενωσιακό πλαίσιο για τον έλεγχο των Άμεσων Ξένων Επενδύσεων (ΑΞΕ) στην Ε.Ε. από τα κράτη-μέλη (κ-μ) για λόγους ασφάλειας ή δημόσιας τάξης , η οποία διοργανώνεται από την Γενική Διεύθυνση Εμπορίου (DG Trade-Unit F.4 Technology and Security, FDI Screening) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Ειδικότερα, το εν λόγω πλαίσιο ελέγχου ΑΞΕ υιοθετήθηκε με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2019/452, ο οποίος ετέθη σε ισχύ στις 11.10.2020. Βάσει αυτού, στην Ε.Ε. λειτουργεί μηχανισμός συνεργασίας, σύμφωνα με τον οποίο, τα κ-μ γνωστοποιούν κάθε ΑΞΕ που τελεί υπό έλεγχο στην επικράτειά τους, ενώ τα λοιπά κ-μ και η Ε. Επιτροπή δύνανται να υποβάλουν παρατηρήσεις και γνώμη αντιστοίχως επί των κοινοποιηθέντων ΑΞΕ. Αφ’ης στιγμής εφαρμόστηκε ο Κανονισμός, ο αριθμός των κ-μ που θέσπισε εθνικό μηχανισμό ελέγχου ΑΞΕ αυξήθηκε, από 11 σε 19, ενώ τα λοιπά κ-μ βρίσκονται σε διαδικασία σύστασης του εθνικού τους μηχανισμού. Σημειώνεται ότι το δίκτυο των Αρχών ελέγχου ΑΞΕ της ΕΕ, από το 2020 που δημιουργήθηκε έως σήμερα, έχει ελέγξει άνω των 1.000 ΑΞΕ.
Περαιτέρω, o παρών Κανονισμός 2019/452 προβλέπει αφ’ ενός την αξιολόγηση της λειτουργίας και αποτελεσματικότητάς του, από την Ε. Επιτροπή, έως τον Οκτώβριο τρ. έ., αφ’ ετέρου τη δυνατότητα τροποποίησής του με νομοθετική πρόταση. Σκοπός της αξιολόγησης είναι ο βέλτιστος και πιο αποτελεσματικός εντοπισμός και μετριασμός των κινδύνων που προκύπτουν από ΑΞΕ που ενδέχεται να θίξουν την ασφάλεια ή τη δημόσια τάξη, διατηρώντας, παράλληλα, το ευνοϊκό επενδυτικό κλίμα που προωθεί η ΕΕ.
Εν προκειμένω, η εμπειρία των δυόμισι ετών εφαρμογής του Κανονισμού, σύμφωνα με ανάλυση της Ε. Επιτροπής που περιλαμβάνεται στο συνημμένο αρχείο (Πρόσκληση υποβολής στοιχείων -call for evidence- Kεφάλαιο: «Πρόβλημα που επιδιώκει να αντιμετωπίσει η πρωτοβουλία», σελ. 1 και 2), ανέδειξε τα ακόλουθα κενά και αδυναμίες:
– περιορισμένη δυνατότητα ελέγχου των ΑΞΕ, των οποίων ο επενδυτής προέρχεται από κ-μ της ΕΕ αλλά ουσιαστικά ελέγχεται ή ανήκει σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα εκτός ΕΕ
– απουσία μηχανισμών ελέγχου σε όλα τα κ-μ της ΕΕ
– ανομοιόμορφος έλεγχος επενδυτικών κλάδων και συναλλαγών ανά κ-μ
– αδυναμία παρακολούθησης της εξέλιξης και της τελικής έκβασης των ΑΞΕ επί των οποίων έχουν υποβληθεί σχόλια ή γνώμη από άλλα κ-μ και την Επιτροπή
– ανομοιογενής διαδικασία ελέγχου (λ.χ. έρευνα, προθεσμίες)
Σύμφωνα με πληροφόρηση της Ε. Επιτροπής (βλ. συν. αρχείο- Κεφάλαιο: «Στρατηγική διαβούλευσης», σελ. 4 και 5), οι ενδιαφερόμενοι δύνανται να συμπληρώσουν σε οιαδήποτε επίσημη γλώσσα της ΕΕ:
- το αίτημα παροχής στοιχείων (call for evidence) μέσω της ιστοσελίδας: https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13739-Screening-of-foreign-direct-investments-FDI-evaluation-and-revision-of-the-EU-framework_en, έως τις 12 Ιουλίου 2023
- σχετικό ερωτηματολόγιο στην ηλεκτρονική δ/νση: https://policy.trade.ec.europa.eu/consultations/screening-foreign-direct-investments-fdi-evaluation-and-possible-revision-current-eu-framework_en, έως τις 14 Ιουλίου 2023
Επιπλέον, για περισσότερες πληροφορίες, οι ενδιαφερόμενοι δύνανται να επισκεφθούν τη σχετική ανάρτηση της DG Trade στον ιστότοπο κοινωνικής δικτύωσης Τwitter:
https://twitter.com/Trade_EU/status/1668913680992305152?s=20 .
Μετά τη λήξη της διαβούλευσης θα συνταχθεί αναφορά αξιολόγησης που θα περιλαμβάνει περίληψη των απαντήσεων των ενδιαφερομένων μερών, οι οποίες με τη σειρά τους θα ληφθούν υπόψη σε πιθανή κατάθεση πρότασης αναθεώρησης του Κανονισμού από την Ε. Επιτροπή.
Για περισσότερες πληροφορίες για την Πρόσκληση Υποβολής Στοιχείων για Πρωτοβουλία (χωρίς εκτίμηση επιπτώσεων) θα βρείτε ΕΔΩ.