Θετικό βήμα στον ψηφιακό μετασχηματισμό της φορολογικής διοίκησης
Η φορολογία είναι ένα πεδίο που επηρεάζει άμεσα την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων και της ελληνικής οικονομίας. Ως ΕΒΕΑ έχουμε αναδείξει εδώ και πολλά χρόνια την ανάγκη ριζικών αλλαγών στο φορολογικό σύστημα της χώρας, στην κατεύθυνση της λειτουργικότητας, της σταθερότητας, της δίκαιης μεταχείρισης. Αλλαγών με στόχο ένα επιχειρηματικό περιβάλλον, που ευνοεί τις επενδύσεις και την αύξηση της καταγεγραμμένης απασχόλησης.
Ζητούμενο ήταν και παραμένει, επίσης, η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, με κατάλληλα εργαλεία και μεθοδολογία, ώστε να διασφαλίζεται ότι ο καθένας πληρώνει ό,τι του αναλογεί σε σχέση με το πραγματικό του εισόδημα, χωρίς να απαιτούνται οριζόντιες παρεμβάσεις.
Σε αυτούς τους τομείς, είναι αλήθεια ότι έχει επιτευχθεί σημαντική πρόοδος τα τελευταία χρόνια, με τη μείωση των φορολογικών συντελεστών, της προκαταβολής φόρου, του ΕΝΦΙΑ, τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, τη μείωση του τέλους επιτηδεύματος ενόψει της οριστικής του κατάργησης. Έχουν γίνει θετικά βήματα όπως η ολοκλήρωση της διασύνδεσης των POS με τις ταμειακές μηχανές, τα ηλεκτρονικά τιμολόγια, η καθολική επέκταση του myData, ενώ βελτιώνεται σταθερά το μοντέλο διεπαφής με τη φορολογική διοίκηση και – αντίστοιχα – η καθημερινή εμπειρία των επιχειρήσεων.
Το ψηφιακό δελτίο αποστολής είναι ένα ακόμη βήμα στην πορεία ψηφιακού μετασχηματισμού της φορολογικής διοίκησης. Είναι ένα νέο εργαλείο, που μπορεί να συμβάλει στην αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου, αλλά και στον συνολικό εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος.
Είναι, ωστόσο, σημαντικό το νέο αυτό εργαλείο να εφαρμοστεί με τρόπο που λαμβάνει υπόψη τα πραγματικά δεδομένα και τις δυνατότητες των επιχειρήσεων, ιδιαίτερα των μικρομεσαίων, ώστε να μην επιβαρύνει τη λειτουργία τους με πρόσθετα κόστη και «ψηφιακή» γραφειοκρατία.
Η διαδικασία διαβούλευσης, που έχει ξεκινήσει, είναι μια ευκαιρία να δημιουργηθεί ένα σαφές και βατό πλαίσιο εφαρμογής, όπου τόσο το περιεχόμενο όσο και οι διαδικασίες έκδοσης και διαβίβασης των παραστατικών θα διευκολύνουν τη συμμόρφωση των επιχειρήσεων. Θα χρειαστεί, επίσης, να δοθεί και επαρκής χρόνος μετάβασης, μέχρι την καθολική υποχρεωτική εφαρμογή του ψηφιακού δελτίου αποστολής.
Αυτό που κυρίως χρειάζεται να διασφαλιστεί, είναι ότι ταυτόχρονα με την ψηφιοποίηση της φορολογικής διοίκησης, θα προχωρήσει και η προσπάθεια για απλοποίηση και εκσυγχρονισμό της φορολογικής νομοθεσίας, ώστε να έχουμε μείωση του πλήθους των φορολογικών διαδικασιών, αποτελεσματικότερους ελέγχους και εξορθολογισμό των προστίμων, πιο αποδοτική λειτουργία των φορολογικών και τελωνειακών υπηρεσιών.
Η φορολογία ανέκαθεν αποτελούσε πρόκληση για το επιχειρείν της χώρας μας. Σήμερα βρισκόμαστε σαφώς σε καλύτερο σημείο, σε σχέση με το παρελθόν, ωστόσο έχουμε ακόμη αρκετό δρόμο μπροστά μας. Ως ΕΒΕΑ συνεχίζουμε να συμμετέχουμε υπεύθυνα στο σχετικό διάλογο, να διατυπώνουμε τεκμηριωμένες προτάσεις προς την Πολιτεία και παράλληλα να στηρίζουμε τις επιχειρήσεις – μέλη μας, ώστε να προσαρμοστούν στο νέο, ψηφιακό φορολογικό τοπίο.