Για περισσότερα από δύο χρόνια, οι ευρωπαϊκές οικονομίες αντιμετωπίζουν αλλεπάλληλες, πρωτοφανείς κρίσεις. Μετά την πανδημία, η Ευρώπη καλείται να διαχειριστεί τις επιπτώσεις του σοβαρότερου πολέμου σε ευρωπαϊκό έδαφος, μετά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η γεωπολιτική αστάθεια, η ενεργειακή κρίση, η κλιματική κρίση και ο πληθωρισμός, που έχει αγγίξει τα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων 40 ετών, διαμορφώνουν ένα περιβάλλον ακραίας αβεβαιότητας και προκλήσεων.
Μέσα στο δυσμενές αυτό περιβάλλον, η ελληνική οικονομία παρουσιάζει μέχρι τώρα αξιοσημείωτες αντοχές, όπως αυτό αποτυπώνεται στους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης τόσο το 2021, όσο και το πρώτο τρίμηνο του 2022, στη σταθερή μείωση της ανεργίας και στην άνοδο των επενδύσεων και των εξαγωγών. Η έξοδος της χώρας από το καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας, η καλή πορεία των εσόδων από τον τουρισμό, καθώς και η σταδιακή εισροή των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και του νέου ΕΣΠΑ, συμβάλλουν στη διατήρηση θετικής προοπτικής για την ελληνική οικονομία, παρά τις εξωτερικές πιέσεις.
Παρ’ όλα αυτά, η κατάσταση δεν δικαιολογεί κανέναν εφησυχασμό. Η Ελλάδα παραμένει ευάλωτη στις διεθνείς πιέσεις – κυρίως λόγω χρόνιων διαρθρωτικών προβλημάτων: υψηλό δημόσιο χρέος, χαμηλή παραγωγικότητα και υψηλή εξάρτηση από τις εισαγωγές, η οποία αποτυπώνεται στην εκτίναξη του ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου.
Αυτό σημαίνει ότι η διαχείριση της ενεργειακής κρίσης και των επιπτώσεών της, οφείλει να ενταχθεί σε μια συνολική στρατηγική για την αναδιάρθρωση και το μετασχηματισμό της ελληνικής οικονομίας. Είναι η διόρθωση των δομικών αδυναμιών και η σταθερή ανάπτυξη της οικονομίας – και όχι οι διαρκείς δημοσιονομικές παρεμβάσεις – η οποία θα μπορέσει να θωρακίσει αποτελεσματικά τη χώρα και την κοινωνία, τη μεσαία τάξη και τις επιχειρήσεις, απέναντι στις προκλήσεις που βιώνει η Ευρώπη και ο κόσμος.
Ο εθνικός στόχος παραμένει ξεκάθαρος: να δημιουργήσουμε μια οικονομία, η οποία θα είναι δημοσιονομικά και παραγωγικά πιο υγιής και ισχυρή.
Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να επιμείνουμε στη συνετή δημοσιονομική πολιτική, στη διαρκή ενίσχυση της αξιοπιστίας της χώρας και στο στόχο για ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, η οποία θα διασφαλίσει ευνοϊκότερους όρους δανεισμού για το δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα. Σημαίνει ότι πρέπει να ενισχύσουμε τις παραγωγικές δυνατότητες της ελληνικής οικονομίας, ώστε η Ελλάδα να εξαρτάται λιγότερο από τις εισαγωγές βασικών, ενδιάμεσων και τελικών αγαθών, αλλά και να αυξάνει τα έσοδά της από τις εξαγωγές. Σημαίνει ότι χρειάζεται να επιταχύνουμε τις μεταρρυθμίσεις, να εστιάσουμε στην ψηφιοποίηση του κράτους και της οικονομίας, στην πράσινη μετάβαση, στην καινοτομία, στην ενδυνάμωση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, ώστε να γίνουν περισσότερο παραγωγικές, ανταγωνιστικές και εξωστρεφείς. Σημαίνει, ότι πρέπει να δημιουργήσουμε περισσότερες και καλύτερα αμειβόμενες θέσεις εργασίας, επενδύοντας παράλληλα στην Παιδεία, στην επαγγελματική κατάρτιση και στην καλλιέργεια σύγχρονων δεξιοτήτων.
Για την Ελλάδα δεν είναι αρκετή η συγκυριακή επίτευξη θετικών ρυθμών ανάπτυξης, από τη μια χρονιά στην άλλη. Χρειάζεται μια ανάπτυξη δυναμική, αλλά ταυτόχρονα ανθεκτική, ικανή να διασφαλίζει σταθερότητα και αξιοπρεπή εισοδήματα στους πολίτες, ακόμα και σε περιόδους κρίσεων. Χρειάζεται πολιτική σταθερότητα και συνέχιση των μεταρρυθμίσεων.
Η προσπάθεια αυτή δεν είναι θέμα επιλογής. Είναι μονόδρομος.
Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει αρκετά βήματα στη σωστή κατεύθυνση. Μένουν όμως πολλά ακόμη, που πρέπει να κάνουμε.
Η μεγαλύτερη απειλή, είναι η επιστροφή στον «κακό» μας εαυτό, σε στάσεις και συμπεριφορές που πλήγωσαν τη χώρα στο πρόσφατο παρελθόν: στην πόλωση, στην τοξική αντιπαράθεση, στον ευκαιριακό λαϊκισμό και την πλειοδοσία, στη δημοσιονομική ανευθυνότητα, στην αμετροέπεια.
Η μεγαλύτερη ευκαιρία, είναι να κάνουμε τώρα την υπέρβαση. Να δώσουμε αξία στο δημόσιο διάλογο, συζητώντας επί της ουσίας – ανοιχτά και ρεαλιστικά – για το πώς θα πάμε τη χώρα μπροστά, για το πώς θα προασπίσουμε τη δημοκρατία και τους θεσμούς μας, για το ποια θέλουμε εντέλει να είναι η Ελλάδα μέσα σε έναν κόσμο που αλλάζει.
ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΒΕΑ
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω δεδομένα, το ΕΒΕΑ επισημαίνει τους παρακάτω στόχους και δράσεις προτεραιότητας:
Ι. Λελογισμένη επιστροφή στην πολιτική των δημοσιονομικών πλεονασμάτων και στην προσπάθεια για μείωση του δημοσίου χρέους, ώστε να επιτευχθεί η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας εντός του 2023. Πρόκειται για αναγκαία προϋπόθεση, ώστε να συνεχίσει η χώρα, οι πολίτες και οι επιχειρήσεις να δανείζονται με ανταγωνιστικούς όρους σε ένα διεθνές περιβάλλον υψηλών επιτοκίων και να διασφαλιστεί η σταθερή πορεία της ελληνικής οικονομίας στο μέλλον.
ΙΙ. Διασφάλιση επαρκούς, καθαρότερης και φθηνότερης ενέργειας για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.
- Εκσυγχρονισμός του ρυθμιστικού πλαισίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις αγορές Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου.
- Συνέχιση των διεκδικήσεων σε επίπεδο Ε.Ε., ώστε να αντιμετωπιστεί η διεθνής κερδοσκοπία στις τιμές της ενέργειας, στη βάση και των σχετικών προτάσεων που έχει καταθέσει ήδη η ελληνική κυβέρνηση.
- Εξορθολογισμός του ελληνικού ρυθμιστικού πλαισίου, στη βάση της νέας πραγματικότητας
- Δημιουργία κεντρικού αποθεματικού, που θα χρηματοδοτείται από τους καταναλωτές, για τη διαχείριση περιόδων μεγάλων αυξήσεων των τιμών με επιδότηση κατανάλωσης για λόγους κοινωνικούς ή συνέχισης δραστηριότητας.
- Επαναδιάταξη του Χρηματιστηρίου Ενέργειας, με σκοπό την κάλυψη μελλοντικών πράξεων και πράξεων εξασφάλισης ισχύος και όχι ενέργειας.
- Υποχρεωτική παροχή μέρους των συμβολαίων ηλεκτρικής ενέργειας (PPAs) από τους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας, στους βιομηχανικούς καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας.
- Θέσπιση δυνατότητας hedging ηλεκτρικής ενέργειας από τους βιομηχανικούς καταναλωτές.
- Επιτάχυνση της διείσδυσης των ΑΠΕ στο ενεργειακό ισοζύγιο της χώρας, με έμφαση στην επιτάχυνση των offshore αιολικών πάρκων (πλωτά και σταθερά), που αποτελούν καταλύτη για την επίτευξη των στόχων της χώρας για το 2030.
- Στήριξη σε συστήματα αποθήκευσης ενέργειας με ελληνική προστιθέμενη αξία, για την ενίσχυση της διείσδυσης των ΑΠΕ στο ενεργειακό ισοζύγιο.
- Άμεση υλοποίηση των έργω δικτύων του ΑΔΜΗΕ
- Αναβάθμιση υποδομών δικτύου για ταχύτερη διασύνδεση
- Ένταξη της χώρας σε νέα ασφαλέστερα δίκτυα μεταφοράς ενέργειας, στην Ανατολική Μεσόγειο και την Αφρική.
- Προώθηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των νησιών και αναβάθμιση του συστήματος μεταφοράς.
- Λοιπά μέτρα
- Κίνητρα και μέτρα για τον περιορισμό της κατανάλωσης ενέργειας, καθώς γίνεται προφανές ότι οι επιδοτήσεις δεν αρκούν από μόνες τους για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης.
- Στήριξη των επενδυτικών σχεδίων των επιχειρήσεων, που έχουν ως στόχο τη μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης και απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης.
- Συνέχιση της επιδότησης της ενεργειακής κατανάλωσης σε βιομηχανίες, ώστε να αποτραπεί η μετακύλιση του πρόσθετου κόστους στην τελική τιμή των προϊόντων.
- Έναρξη του προγράμματος ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ για επιχειρήσεις.
- Στοχευμένα μέτρα καταπολέμησης της ενεργειακής φτώχειας
- Περαιτέρω ενίσχυση και προώθηση εναλλακτικών μορφών αυτοπαραγωγής, σε θέματα τραπεζικής χρηματοδότησης κρατικών επιδοτήσεων, χρόνου αδειοδοτήσεων και θεμάτων δικτύων.
- Προσωρινή αναστολή ειδικών φόρων κατανάλωσης, ή μείωση ειδικών φόρων κατανάλωσης καυσίμων.
- Πρόβλεψη ειδικού τιμολογίου ηλεκτρικού ρεύματος (επαγγελματικό μέσης και χαμηλής τάσης ξενοδοχείων) ειδικά για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, στα πρότυπα των βιομηχανικών χρεώσεων.
- Επιδότηση της τιμής πετρελαίου θέρμανσης για ξενοδοχεία σε ορεινούς όγκους.
- Επιδότηση του Ε.Φ.Κ. του πετρελαίου θέρμανσης των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων (για την περίοδο κατά την οποία γίνεται η διανομή του)
ΙΙΙ. Ενδυνάμωση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων
- Άμεση αξιοποίηση του προγράμματος για χαμηλότοκα δάνεια με επιδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, που δίνονται μέσω των τραπεζών για επενδύσεις κυρίως στους τομείς της πράσινης και της ψηφιακής μετάβασης. Στόχος είναι μέχρι το τέλος του 2022 να έχει απορροφηθεί περισσότερο από μισό δισ. ευρώ και 3,5 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του 2023.
- Συνεργασία των φορέων της αγοράς και του τραπεζικού συστήματος, για τη διαμόρφωση όρων χρηματοδότησης οι οποίοι ανταποκρίνονται στα δεδομένα της ελληνικής μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας.
- Έναρξη διαβούλευσης μεταξύ Υπουργείου Ανάπτυξης, Ένωση Ελληνικών Τραπεζών και Επιμελητηρίων για τη διευκόλυνση της χρηματοδότησης βιώσιμων μικρομεσαίων επιχειρήσεων, που επλήγησαν κατά την περίοδο της πανδημίας και μπορούν να ανακάμψουν με τη βοήθεια στοχευμένων χρηματοδοτικών εργαλείων.
- Συστηματική ενημέρωση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων για τις δυνατότητες αξιοποίησης των ευκαιριών που παρέχονται μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και του νέου ΕΣΠΑ και παροχή τεχνικής βοήθειας, ώστε να καταρτίσουν επενδυτικά σχέδια και προτάσεις.
- Ενθάρρυνση της επιχειρηματικής μεγέθυνσης, με περαιτέρω λειτουργικά κίνητρα για συγχωνεύσεις και συνεργασίες μικρών επιχειρηματικών μονάδων.
- Αξιοποίηση πόρων της ΚΑΠ για τη στήριξη της μικρομεσαίας πρωτογενούς παραγωγής, με στόχο να διατηρηθεί ο πληθυσμός στην επαρχία και να προστατευθεί αποτελεσματικότερα το περιβάλλον.
- Επιτάχυνση του προγράμματος στήριξης της ψηφιοποίησης 100.000 ΜμΕ.
IV. Περαιτέρω αναβάθμιση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος
- Συνέχιση των θετικών παρεμβάσεων, με στόχο τη μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης για τις επιχειρήσεις και τα μεσαία εισοδήματα. Στο βαθμό που επιτρέπουν οι δημοσιονομικές δυνατότητες της χώρας, θα πρέπει να δρομολογηθούν:
- Κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος,
- Περαιτέρω μείωση του συντελεστή φορολογίας των επιχειρήσεων.
- Σταδιακή μείωση της έμμεσης φορολογίας ανάλογα με την πορεία περιορισμού της φοροδιαφυγής.
- Επιτάχυνση της επιστροφής ΦΠΑ.
- Απλούστευση των φόρων για την ακίνητη περιουσία και μεταφορά τους στο επίπεδο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης
- Επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού φορολογικών και τελωνιακών αρχών.
- Ενίσχυση ηλεκτρονικών συναλλαγών.
- Υπεραπόσβεση σε επενδύσεις πράσινης οικονομίας και ενέργειας.
- Καταπολέμηση του παραεμπορίου και προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας.
- Συνέχιση των θετικών παρεμβάσεων για τον εκσυγχρονισμό και την απλοποίηση της εργασιακής νομοθεσίας και τη μείωση του μη μισθολογικού κόστους της εργασίας.
- Πρόβλεψη ποινικών κυρώσεων στο άρθρο 93 ν. 4808/2021, όπως άλλωστε ίσχυε με το άρθρο 332 στον ισχύοντα Ποινικό Κώδικα 1.1.1951 το οποίο κακώς καταργήθηκε με το νέο Ποινικό Νόμο (νόμος 4619/11.6.2019).
- Κωδικοποίηση και απλούστευση της φορολογικής νομοθεσίας.
- Πολεοδομικά σχέδια σε όλη την Ελλάδα. Δημιουργία επικαιροποιημένου χωροταξικού σχεδιασμού για ΑΠΕ, τουρισμό, βιομηχανία και υδατοκαλλιέργειες.
- Ψηφιοποίηση δικτύου οικονομικής διπλωματίας, δράσεις κατάρτισης, μεταφοράς τεχνογνωσίας και συμβουλευτικής υποστήριξης εξαγωγέων, σε συνεργασία με τα Επιμελητήρια της χώρας.
- Εφαρμογή διευρυμένων ωραρίων στα τελωνεία, κυρίως της Οινόης και του Κερατσινίου, για τη διευκόλυνση της εξαγωγικής δραστηριότητας.
V. Επιτάχυνση των μεταρρυθμίσεων σε καίριους για τη βιώσιμη ανάπτυξη θεσμούς
- Συνέχιση των μεταρρυθμίσεων, με στόχο την αναμόρφωση του ασφαλιστικού συστήματος, με ανάδειξη του τρίτου πυλώνα και παροχή κινήτρων για ιδιωτικές αποταμιευτικές αποφάσεις.
- Αναβάθμιση της εκπαίδευσης, με αξιολόγηση σε όλες τις βαθμίδες, ανάπτυξη ψηφιακών υποδομών και περιεχομένου, αποτελεσματικότερη διασύνδεση των Πανεπιστημίων με την οικονομία και την κοινωνία, δημιουργία πρότυπων επαγγελματικών λυκείων στην Περιφέρεια και συνεργασία με την τοπική οικονομία και επιχειρηματικότητα.
- Επιτάχυνση της διαδικασίας απονομής δικαιοσύνης, με λειτουργία εξειδικευμένων τμημάτων και θέσπιση προθεσμιών για υποθέσεις οικονομικού ενδιαφέροντος, καθώς και διεύρυνση της χρήσης των εναλλακτικών μεθόδων επίλυσης διαφορών.
- Βελτίωση της νομοθετικής διαδικασίας, με συνέχιση της αξιολόγησης, της κωδικοποίησης της νομοθεσίας.
- Αναβάθμιση του συστήματος υγείας, με ενίσχυση της πρωτοβάθμιας περίθαλψης, ενίσχυση του θεσμού του οικογενειακού γιατρού, εφαρμογή ψηφιακού φακέλου ασθενούς.
- Προσαρμογή του δημόσιου φαρμακευτικού προϋπολογισμού στις πραγματικές επιδημιολογικές ανάγκες της χώρας, ώστε να πάψει η αγορά να επιβαρύνεται με δυσβάσταχτες υποχρεωτικές επιστροφές και εκπτώσεις, που επιβλήθηκαν την περίοδο των μνημονίων.
VI. Πολιτική για τη μεταποίηση
- Υποστήριξη επενδύσεων, με μείωση του ελάχιστου ύψους επένδυσης, θέσπιση υψηλών αφορολόγητων αποθεματικών και αύξηση του ποσοστού για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις.
- Μείωση του κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας και του φυσικού αερίου για όσο διάστημα διαρκεί η κρίση.
- Διαμόρφωση κλαδικών πολιτικών, για την ενίσχυση εξωστρεφών κλάδων
- Πράσινα και Έξυπνα Βιομηχανικά Πάρκα.
- Κίνητρα και εργαλεία για την ενθάρρυνση επενδύσεων σε ψηφιακές τεχνολογίες, λύσεις και εφαρμογές, που θα επιτρέψουν το μετασχηματισμό των ελληνικών μεταποιητικών επιχειρήσεων σε «έξυπνα» εργοστάσια.
- Συνέχιση των παρεμβάσεων για την αναβάθμιση του χωροταξικού πλαισίου για τη βιομηχανία, στην κατεύθυνση της προβλεψιμότητας, της βιωσιμότητας, της ενθάρρυνσης επενδύσεων και της δημιουργίας ανταγωνιστικού οφέλους για τις επιχειρήσεις.
- Μετασχηματισμός όλων των Άτυπων Βιομηχανικών Συγκεντρώσεων (ΑΒΣ) της χώρας, χωρίς την ανάγκη συναίνεσης των εγκατεστημένων στις ΑΒΣ επιχειρήσεων και ιδιοκτητών γης.
VII. Πολιτική για τον Τουρισμό
- Υιοθέτηση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για τον Ελληνικό Τουρισμό 2030 του ΣΕΤΕ.
- Αύξηση του ποσού που διατίθεται σε τουριστικές επενδύσεις μέσω του αναπτυξιακού νόμου.
- Εφαρμογή του νομοθετικού πλαισίου για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις και αναβάθμισή του μέσω: πρόβλεψης προδιαγραφών υγιεινής και ασφάλειας – πυρασφάλειας, ίδιες φορολογικές επιβαρύνσεις με τα ξενοδοχεία, διαχωρισμό ανάμεσα στον πολίτη, οποίος νοικιάζει βραχυχρόνια δεύτερο ακίνητο και τις εταιρείες που διαθέτουν εκατοντάδες ακίνητα, αυστηρό έλεγχο των παράνομων βραχυχρόνιων μισθώσεων.
- Μείωση συντελεστή ΦΠΑ στη διαμονή.
- Απαλλαγή από το συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ
- Κατάργηση του φόρου διαμονής, σε αντίθεση περίπτωση ανταποδοτικότητα προς τον πρώτο και δεύτερο βαθμό αυτοδιοίκησης για προβολή ή έργα τουριστικής υποδομής.
- Επανενεργοποίηση της ρύθμισης των 72 δόσεων.
- Αντιμετώπιση του προβλήματος με τα πνευματικά δικαιώματα.
- Επαναλειτουργία της τουριστικής αστυνομίας.
- Απλούστευση της διαδικασίας απαλλαγής εποχικών επιχειρήσεων από τα δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού, για την περίοδο που τα ξενοδοχεία είναι κλειστά.
- Ορθή εφαρμογή του τρόπου υπολογισμού δημοτικών τελών για τα δωμάτια ξενοδοχείων.
- Αναβάθμιση της τουριστική εκπαίδευσης.
- Καλλιέργεια τουριστικής συνείδησης στην πρώτη και δεύτερη βαθμίδα εκπαίδευσης με ειδικά μαθήματα στην ευέλικτη ζώνη.
- Άμεση παρέμβαση με σκοπό τη βελτίωση των συνθηκών διέλευσης από τους συνοριακούς σταθμούς της Βόρειας Ελλάδας.
- Αποπληρωμή των προγραμμάτων Κοινωνικού Τουρισμού.
- Τροποποίηση του ν. 4607/2019, ο οποίος δεν λαμβάνει υπόψη του τις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες του ξενοδοχειακού κλάδου, με αποτέλεσμα πολλές, μικρές κυρίως επιχειρήσεις, να μην έχουν πλέον τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν το έμπροσθεν αυτών τμήμα του αιγιαλού.
- Συσχέτιση της παραχώρησης της απλής χρήσης του αιγιαλού με τη δυναμικότητα του ξενοδοχείου.
- Παροχή πολεοδομικών κινήτρων στα υφιστάμενα ξενοδοχεία, προκειμένου να αναβαθμίσουν τις εγκαταστάσεις τους και να τις κάνουν πιο φιλικές προς το περιβάλλον. Αυτό μπορεί να γίνει μέσω της εξαίρεσης από το συντελεστή δόμησης ορισμένων κοινόχρηστων χώρων και εγκαταστάσεων.
VIII. Ενίσχυση του συστήματος καινοτομίας
- Ποιοτική και ποσοτική ενίσχυση των δικτύων μεταξύ της βασικής και εφαρμοσμένης έρευνας και των επιχειρήσεων.
- Δημιουργία Κόμβων Καινοτομίας και περιφερειακών συνεργατικών σχηματισμών, σύμφωνα με διεθνή πρότυπα.
- Κίνητρα για την προσέλκυση επενδύσεων από το εξωτερικών, στον τομέα της Έρευνας και Ανάπτυξης.
- Αποτελεσματικότερη εστίαση της ανώτατης εκπαίδευσης στην ενθάρρυνση της νεοφυούς επιχειρηματικότητας, με δημιουργία δικτύων διασύνδεσης διαφόρων ειδικοτήτων και γνωστικών αντικειμένων.
- Ενίσχυση και εμπλουτισμός των θεσμικών παρεμβάσεων και των χρηματοδοτικών εργαλείων για νεοφυείς επιχειρήσεις.
- Αναβάθμιση υποδομών ερευνητικών κέντρων εποπτείας ΓΓΕΚ.
IX. Αύξηση της απασχόλησης και αναβάθμιση των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού
- Αναβάθμιση του συστήματος επαγγελματικής κατάρτισης και επανακατάρτισης του ανθρώπινου δυναμικού, με έμφαση στην καλλιέργεια πράσινων και ψηφιακών δεξιοτήτων.
- Διαμόρφωση στοχευμένων προγραμμάτων, για εργαζομένους και ανέργους, με υλοποίηση από ειδικά πιστοποιημένους φορείς, παρακολούθηση και αξιολόγηση με βάση αυστηρά κριτήρια ποιότητας, διαφάνειας και δημιουργούμενης προστιθέμενης αξίας.
- Λειτουργία μόνιμου συστήματος διάγνωσης αναγκών εργασίας, με συμμετοχή των φορέων της αγοράς
- Σχεδιασμός προγραμμάτων απασχόλησης και κατάρτισης με βάση τις ανάγκες ανά κλάδο της οικονομίας και ανά Περιφέρεια της χώρας.
- Έμφαση σε προγράμματα για την επανακατάρτιση και τη διευκόλυνση της μετάβασης των εργαζομένων σε κλάδους όπου αναμένεται μείωση, κατάργηση ή μετασχηματισμός των θέσεων εργασίας.
- Κίνητρα και υποστήριξη στις επιχειρήσεις, για τη δημιουργία προγραμμάτων ενδοεπιχειρησιακής κατάρτισης.
- Αποτελεσματικότερη εφαρμογή του θεσμού της Μαθητείας.
- Πρόγραμμα απόκτησης εργασιακής εμπειρίας για νέους πτυχιούχους ΑΕΙ, με διετή επιδότηση της εργασίας τους σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις, με έμφαση στην Περιφέρεια.
- Αντιμετώπιση της έλλειψης προσφοράς εργασίας σε χειρωνακτικής και χαμηλής εξειδίκευσης θέσεις εργασίας.
- Πρόκειται για πρόβλημα που γίνεται όλο και πιο έντονο στον αγροτικό τομέα, αλλά και σε τομείς όπως ο τουρισμός, η βιομηχανία, το εμπόριο, η οικοδομή κ.ά. Είναι εμφανές ότι το εγχώριο εργατικό δυναμικό δεν επιθυμεί να καλύψει αυτές τις θέσεις. Θα πρέπει, επομένως, να επεξεργαστούμε εναλλακτικές λύσεις και μια από αυτές είναι η προσαρμογή της μεταναστευτικής πολιτικής της χώρας. Ακολουθώντας πρακτικές που εφαρμόζουν ήδη άλλα κράτη στην Ε.Ε., θα πρέπει να αρχίσουμε να προσελκύουμε εργατικό δυναμικό με ξεκάθαρους όρους και στοχεύσεις. Με τον τρόπο αυτό θα ενισχύσουμε το εργατικό δυναμικό και τις παραγωγικές δυνατότητες της οικονομίας, δημιουργώντας παράλληλα οφέλη και για το ασφαλιστικό σύστημα.
- Ενίσχυση και περαιτέρω ανάπτυξη του θεσμού της Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας, με εφαρμογή καλών πρακτικών άλλων ευρωπαϊκών χωρών.
- Στοχευμένα μέτρα για τη στήριξη της εργαζόμενης οικογένειας και ειδικά την ενθάρρυνση εισόδου των γυναικών στην αγορά εργασίας. Ενίσχυση της πολιτικής για δημιουργία βρεφονηπιακών σταθμών εντός των μεγάλων και μεσαίων επιχειρήσεων.
X. Εκσυγχρονισμός του κράτους
- Επιτάχυνση και εμβάθυνση της διαδικασίας ψηφιοποίησης της δημόσιας διοίκησης, με έμφαση στην διαλειτουργικότητα των εφαρμογών και στη βελτίωση της εξυπηρέτησης πολιτών και επιχειρήσεων.
- Απλοποίηση διαδικασιών, κατάργηση περιττών διαδικασιών και δομών
- Μόνιμο και διαρκές σύστημα εκπαίδευσης και επανακατάρτισης προσωπικού για την αναβάθμιση των δεξιοτήτων των δημοσίων υπαλλήλων βάσει της εκτίμηση των αναγκών σε δεξιότητες.
- Αξιόπιστοι μηχανισμοί αξιολόγησης και λογοδοσίας
- Ποιοτικοί και ποσοτικοί στόχοι σε κάθε μονάδα δημόσια διοίκησης
- Σύνδεση μισθών και παραγωγικότητας.
XI. Αναβάθμιση υποδομών
- Προώθηση έργων που έχουν εξαγγελθεί: Επέκταση του ΜΕΤΡΟ και του Προαστιακού Σιδηροδρόμου, Σχέδιο ΠΥΡΚΑΛ, ΤΑΤΟΙ, ΒΟΤΑΝΙΚΟ, Ριβιέρα Αττικής, ΟΑΚΑ, Λεωφόρος Κύμης, Επέκταση Αττικής Οδού, επέκταση και διασύνδεση της σιδηροδρομικής σύνδεσης με λιμάνια Λαυρίου και Ραφήνας κ.α..
- Αξιοποίηση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και των ΣΔΙΤ για την ολοκλήρωση και τη δημιουργία νέων υποδομών σε κρίσιμους για την ανάπτυξη τομείς: μεταφορές, σύνδεση λιμένων με οδικά δίκτυα, σιδηροδρομικό δίκτυο, ολοκλήρωση ενεργειακών και ψηφιακών δικτύων, κ.ά.
- Πρόγραμμα αναβάθμισης των 13 περιφερειακών αερολιμένων προς συμμόρφωση με τον νέο κανονισμό (ΕΕ) 2018/1139.
- Σχέδιο αναβάθμισης του στόλου της ελληνικής ακτοπλοΐας και προσαρμογή στη νέα περιβαλλοντική νομοθεσία.
XII. Στρατηγική για το περιβάλλον και τη διαχείριση της κλιματικής αλλαγής
- Ανασχεδιασμός του θεσμικού και επιχειρησιακού πλαισίου πολιτικής προστασίας, ώστε να ανταποκρίνεται στην ένταση και τη συχνότητα των φαινομένων που προκαλούνται εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής.
- Διεκδίκηση για τη δημιουργία ειδικού Ευρωπαϊκού Ταμείου, για την ανθεκτικότητα κρίσιμων υποδομών, π.χ. υποδομές και δίκτυα μεταφορών, δίκτυα επικοινωνίας κ.ά – ενόψει των κινδύνων που προκαλεί η κλιματική αλλαγή.
- Αποτελεσματική εφαρμογή του νέου πλαισίου για τη διαχείριση των αποβλήτων και κίνητρα για την ανάπτυξη συστημάτων κυκλικής οικονομίας.
- Δημόσιες επενδύσεις και κίνητρα με στόχο την ενθάρρυνση της ηλεκτροκίνησης
- Ισχυρά κίνητρα για την ασφάλιση ιδιωτικής περιουσίας από τις φυσικές καταστροφές.
- Προετοιμασία για την αντιμετώπιση του κινδύνου της ξηρασίας, με έμφαση στη διασφάλιση της επάρκειας πόσιμου νερού και νερού άρδευσης.
XIII. Κοινωνική προστασία
- Ενίσχυση των προγραμμάτων καταπολέμησης της φτώχειας, κυρίως μέσω της επιδότησης επαγγελματικής κατάρτισης και επανακατάρτισης επιμόρφωσης και αναβάθμισης των δεξιοτήτων.
- Αύξηση των πόρων και διεύρυνση του αριθμού των πολιτών που καλύπτονται από το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα.
- Πρόγραμμα δωρεάν προληπτικών εξετάσεων για όλους με κάλυψη από τον ΕΟΠΥΥ.
- Στήριξη της οικογένειας, με στοχευμένες φορολογικές ελαφρύνσεις και επιδότηση συγκεκριμένων, βασικών υπηρεσιών.
Μπροστά μας έχουμε αρκετούς ακόμη δύσκολους μήνες.
Η έξοδος από το καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας δεν πρέπει με δική μας ευθύνη να μετατραπεί σε επιστροφή στη δημοσιονομική χαλάρωση και την πολιτική αστάθεια και αβεβαιότητα.
Είναι στο χέρι μας να διασφαλίσουμε ότι η χώρα, όχι μόνο θα παραμείνει όρθια, αλλά και θα περάσει πιο ισχυρή στην επόμενη μέρα.
Είναι στο χέρι μας να οικοδομήσουμε μια οικονομία δυναμική, η οποία θα παρέχει ασφάλεια και προοπτική στους πολίτες, μέσα σε ένα διεθνές περιβάλλον πολύπλοκο, ασταθές και απαιτητικό.
Με σοβαρότητα, υπευθυνότητα και συνένωση δυνάμεων κάτω από ένα κοινό όραμα, μπορούμε να τα καταφέρουμε.
Πηγή: Γραφείο Τύπου