Το ΕΒΕΑ σας ενημερώνει, μετά από σχετική πληροφόρηση από το Γραφείο ΟΕΥ στο Βερολίνο, ότι σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters, οι γ/αυτοκινητοβιομηχανίες είναι περισσότερο εκτεθειμένες στα αντίμετρα που πρόκειται να επιβάλλει η Κίνα στους προτεινόμενους από την ΕΕπιτροπή πρόσθετους δασμούς έως και 38,1% στα κινεζικής καταγωγής αμιγώς ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, δασμοί οι οποίοι θα μπορούσαν να δημιουργήσουν σοβαρά προβλήματα στις Ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες. Εκείνες που πλήττονται στον μεγαλύτερο βαθμό είναι οι γ/αυτοκινητοβιομηχανίες, δεδομένου ότι βρίσκονται σε μεγάλη εξάρτηση από την κιν/αγορά, στην οποία μόνο για το 2023 κατευθύνθηκε το 1/3 των πωλήσεών τους.
Στελέχη των Ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών είχαν ήδη προειδοποιήσει την ΕΕπιτροπή για τη πολιτική των υψηλών εισαγωγικών δασμών για κινεζικής προελεύσεως ηλεκτρικών οχημάτων, φοβούμενοι αντιτιμολόγηση ή άλλα μέτρα που θα μπορούσαν να επηρεάσουν την ανταγωνιστικότητα των Ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών στην κιν/αγορά. Η κατάσταση βαίνει επιδεινούμενη σε μία περίοδο που οι περισσότερες γ/αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν έντονο ανταγωνισμό από τον αυξανόμενο αριθμό εγχώριων εταιρειών στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Οι γ/αυτοκινητοβιομηχανίες είναι περισσότερο ευάλωτες σε πιθανά κιν/αντίμετρα, καθώς το 1/3 των εσόδων τους προήλθαν από πωλήσεις στη Κίνα. Σύμφωνα με το «Automotive News Europe» και ενώ τα περισσότερα αυτοκίνητα που προορίζονται για τη Κίνα κατασκευάζονται τοπικά, πολλά κορυφαία μοντέλα εξακολουθούν να εισάγονται από την Γερμανία. Περισσότερο εκτεθειμένη είναι η PORSCHE, που κατά πλειοψηφία ανήκει στον όμιλο VW, δεν έχει τοπική παραγωγή στη Κίνα και τα εισάγει απευθείας από την Γερμανία, ποσοστό που ισοδυναμεί με το 25% των παγκόσμιων πωλήσεών της. Σύμφωνα με αναλυτικά στοιχεία της γ/Ενωσης Αυτοκινήτων (VDA – Verband der Automobileindustrie e.V.), λιγότερο από το 5% των 4,9 εκατ. οχημάτων που παραδόθηκαν από τις γ/VW, PORSCHE; BMW & MERCEDES-BENZ σε κιν/αγοραστές εξήχθησαν στην αγορά της Κίνας. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν δοθεί στην δημοσιότητα ένας επιβαλλόμενος αντιδασμός από τη Κίνα θα περιλαμβάνει αυτοκίνητα με κινητήρα 2,5 λίτρων ή και μεγαλύτερα.
Τα αυτοκίνητα αυτού του μεγέθους που πωλούνται στην κιν/αγορά αντιπροσωπεύουν περίπου το 1% των πο)λήσεων της VW, το 2% για την BMW, το 4% για την MERCEDES- BENZ και το 17% για την PORSCHE, σύμφωνα με την επενδυτική εταιρεία Stifel Research. Ωστόσο, δεδομένου ότι τα εξαγόμενα αυτοκίνητα τείνουν να είναι μοντέλα μεγαλύτερων κατηγοριών με σημαντικά περιθώρια κέρδους, εκτιμάται ότι ο αρνητικός αντίκτυπος στα λειτουργικά κέρδη των γ/αυτοκινητοβιομηχανιών θα είναι σημαντικά αυξημένος, μεταξύ 4% και 10%. Ιδιαίτερα η PORSCHE θα πληγεί περισσότερο από τα κινεζικά αντίμετρα, δεδομένου ότι στην συντριπτική τους πλειοψηφία τα μοντέλα που προορίζονται στην κιν/αγορά παράγονται στη Γερμανία και καλύπτουν το 25% των πωλήσεων της εταιρείας.
Η κατάσταση περιπλέκεται ακόμη περισσότερο, εάν ληφθεί πολύ σοβαρά υπόψη και το θέμα της πτώσης των παραδόσεων προς την κιν/αγορά, καταγράφοντας μείωση κατά 15% για το 2023 και ακόμη περισσότερη πτώση κατά 24% το πρώτο τρίμηνο τ.έ., μειώσεις που αποδίδονται κυρίως στην δύσκολη οικονομική κατάσταση με την οποία είναι αντιμέτωπη η Κίνα. Η Κίνα είναι επίσης η μεγαλύτερη αγορά της MERCEDES-BENZ για πωλήσεις νέων αυτοκινήτων, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 36% των πωλήσεών της, λίγο περισσότερα από 737.000 μονάδες για το 2023. Σύμφωνα με την «China Merchants Bank International» τα MERCEDES-BENZ GLE και S-Class είναι μεταξύ των τριών περισσότερο δημοφιλών εισαγόμενων αυτοκινήτων στη Κίνα μαζί με την Porsche Cayenne. Η MERCEDES εξάγει κορυφαία μοντέλα, όπως η S-Class, η GLC, η G-Class και η Maybach.
Τα αυτοκίνητα της BMW’ που προορίζονται για την κιν/αγορά παράγονται από κοινοπραξίες, συμπεριλαμβανόμενης της China’s Brilliance, στην οποία η γ/αυτοκινητοβιομηχανία κατέχει το 75% των μετοχών και μίας δεύτερης κοινοπραξίας με την κιν/Great Wall.