Γενικές Ερωτήσεις για ΓΕΜΗ
1. Τι είναι το ΓΕΜΗ και από τι απαρτίζεται;
Το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (εφεξής Γ.Ε.ΜΗ.) καθιερώθηκε με τον Ν.3419/2005 και άρχισε να λειτουργεί το 2011 μετά την τροποποίησή του με τον Ν.3853/2010, ανταποκρινόμενο στο πάγιο αίτημα της επιχειρηματικής κοινότητας για τη δημιουργία ενός σύγχρονου, ενημερωμένου και ενιαίου μητρώου του συνόλου των επιχειρήσεων στον ελλαδικό χώρο.
Ο Ιδρυτικός Νόμος του ΓΕΜΗ (Ν.3419/2005) αντικαταστάθηκε με τον Ν. 4635/2019 Μέρος ΙΣΤ και εν συνεχεία από τον ισχύοντα πλέον σήμερα Ν.4919/2022, σύμφωνα με τον οποίο:
Το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ.) είναι το εθνικό μητρώο εμπορικής δημοσιότητας, στο οποίο πραγματοποιείται η δημοσιότητα πράξεων, στοιχείων ή δηλώσεων των υπόχρεων προσώπων.
Το πληροφοριακό σύστημα Γ.Ε.ΜΗ. απαρτίζεται από το Μητρώο Επωνυμιών και Διακριτικών Τίτλων και τον φάκελο, τα οποία τηρούνται ηλεκτρονικά ως μία ή περισσότερες βάσεις δεδομένων και σε υποδομές τεχνολογίας και επικοινωνίας (άρθρο 21 του νόμου). Ειδικότερα:
α) Στο Μητρώο Επωνυμιών και Διακριτικών Τίτλων καταχωρίζονται οι επωνυμίες και οι διακριτικοί τίτλοι των υπόχρεων,
β) στον φάκελο, ο οποίος τηρείται αποκλειστικά σε ηλεκτρονική μορφή, καταχωρίζονται όλες οι πράξεις και τα στοιχεία της εταιρείας που υπόκεινται σε εμπορική δημοσιότητα, καθώς και τα δικαιολογητικά και τα νομιμοποιητικά έγγραφα που τα συνοδεύουν.
Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το ΓΕΜΗ, τη λειτουργία του, το θεσμικό πλαίσιο που το διέπει και όλες τις σχετικές εγκυκλίους, ανακοινώσεις και υπουργικές αποφάσεις παρέχονται στην ιστότοπο του ΓΕΜΗ www.businessportal.gr
2. Ποιοι είναι οι υπόχρεοι εγγραφής στο ΓΕΜΗ;
Σύμφωνα με το άρθρο 16 του Ν.4919/2022, όπως ισχύει στο Γ.Ε.ΜΗ. εγγράφονται υποχρεωτικά:
-
- α.) Η Ανώνυμη Εταιρεία (Α.Ε.) του ν. 4548/2018 (Α΄ 104)
- β.) η Εταιρεία Περιορισμένης Ευθύνης (Ε.Π.Ε.) του ν. 3190/1955 (Α΄ 91)
- γ.) η Ιδιωτική Κεφαλαιουχική Εταιρεία (Ι.Κ.Ε.) του ν. 4072/2012 (Α΄ 86)
- δ.) η Ομόρρυθμη και Ετερόρρυθμη (απλή ή κατά μετοχές) Εταιρεία του ν. 4072/2012
- ε.) ο Αστικός Συνεταιρισμός του ν. 1667/1986 (Α΄ 196), στον οποίο περιλαμβάνονται ο αλληλασφαλιστικός, ο
πιστωτικός, ο οικοδομικός συνεταιρισμός και η ενεργειακή κοινότητα - στ.) η Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση (Κοιν.Σ.ΕΠ.) και ο Συνεταιρισμός Εργαζομένων του ν. 4430/2016 (Α΄
205) - ζ.) ο Κοινωνικός Συνεταιρισμός Περιορισμένης Ευθύνης (Κοιν.Σ.Π.Ε.) του άρθρου 12 του ν. 2716/1999 (Α΄ 96)
- η.) η Αστική Εταιρεία με οικονομικό σκοπό του άρθρου 784 ΑΚ και του άρθρου 270 του ν. 4072/2012
- θ.) ο Ευρωπαϊκός Όμιλος Οικονομικού Σκοπού του Κανονισμού (ΕΟΚ) 2137/1985/ΕΟΚ (L 199, διορθωτικό L 247) που έχει
την έδρα του στην ημεδαπή - ι.) η Ευρωπαϊκή Εταιρεία του Κανονισμού (ΕΚ) 2157/2001 (L 294) που έχει την έδρα της στην ημεδαπή
- ια.) η Ευρωπαϊκή Συνεταιριστική Εταιρεία του Κανονισμού (ΕΚ) 1435/2003 (L 207), που έχει την έδρα της στην
ημεδαπή - ιβ.) τα υποκαταστήματα ή πρακτορεία που διατηρούν στην ημεδαπή οι αλλοδαπές εταιρείες με τη μορφή της ανώνυμης
εταιρείας, της εταιρείας περιορισμένης ευθύνης και της ετερόρρυθμης κατά μετοχές εταιρείας που έχουν την έδρα
τους σε κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) - ιγ.) τα υποκαταστήματα ή τα πρακτορεία που διατηρούν στην ημεδαπή οι αλλοδαπές εταιρείες που έχουν έδρα σε τρίτη
χώρα και έχουν νομική μορφή ανάλογη με εκείνη των αλλοδαπών εταιρειών που αναφέρεται στην περ. ιβ) - ιδ.) τα υποκαταστήματα ή τα πρακτορεία, μέσω των οποίων ενεργούν εμπορικές πράξεις στην ημεδαπή τα φυσικά ή
νομικά πρόσωπα ή ενώσεις προσώπων που έχουν την κύρια εγκατάσταση ή την έδρα τους στην αλλοδαπή και δεν
εμπίπτουν στις περ. ιβ) και ιγ) - ιε.) κοινοπραξία του άρθρου 293 του ν. 4072/2012, ιστ) οι ατομικές επιχειρήσεις με εγκατάσταση στην ημεδαπή και
σκοπό το κέρδος που: ιστα) διενεργούν εμπορικές πράξεις στο όνομά τους, κατά σύνηθες επάγγελμα, ή ιστβ)
διαθέτουν αγαθά ή υπηρεσίες ή διαμεσολαβούν στη διάθεση αυτών με επιχειρηματικό κίνδυνο, μέσω οργανωμένης
υποδομής ή μέσω εκμετάλλευσης της εργασίας τρίτων προσώπων.
- Σε περίπτωση θανάτου του φυσικού προσώπου που είναι φορέας ατομικής επιχείρησης, οι κληρονόμοι μπορούν να
επιλέξουν τη συνέχισή της με σύσταση νέου νομικού τύπου. - Τα υποκαταστήματα ημεδαπών εταιρειών ή επιχειρήσεων εγγράφονται ηλεκτρονικά στο Γ.Ε.ΜΗ. από τους υπόχρεους
εγγραφής της παρ. 1 και απαλλάσσονται από τα τέλη της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 49. - Στο Γ.Ε.ΜΗ. μπορούν να εγγράφονται προαιρετικά οι αγροτικοί συνεταιρισμοί του ν. 4673/2020 (Α΄ 52).
Ρητά εξαιρούνται από την εγγραφή τους στο ΓΕΜΗ:
α) οι αστικές εταιρείες για την άσκηση επαγγελματικής δραστηριότητας δικηγόρων, συμβολαιογράφων και δικαστικών
επιμελητών,
β) τα γραφεία ή υποκαταστήματα αλλοδαπών εταιρειών ή επιχειρήσεων που έχουν εγκατασταθεί στην Ελλάδα, σύμφωνα με το
άρθρο 25 του ν. 27/1975 (Α΄ 77) και τον α.ν. 378/1968 (Α΄ 82),
γ) η Ναυτική Εταιρεία που συστήνεται κατά τον ν. 959/1979 (Α΄ 192) και η Ναυτιλιακή Εταιρεία Πλοίων Αναψυχής (Ν.Ε.Π.Α.)
που συστήνεται κατά τον ν. 3182/2003 (Α΄ 220),
δ) τα γραφεία αλλοδαπών εταιρειών που εγκαθίστανται στην Ελλάδα, σύμφωνα με τον α.ν. 89/1967 (Α΄ 132).
3. Ποια είναι τα ανταποδοτικά τέλη ΓΕΜΗ;
Μετά την έκδοση του Ν.4919/22, τα τέλη ΓΕΜΗ ορίζονται στο άρθρο 49 του Νόμου. Ωστόσο μέχρι την έκδοση της Κοινής
Υπουργικής Απόφασης που προβλέπεται στο άρθρο 57 παρ.16 του Νόμου, η οποία και θα καθορίσει εκ νέου το ύψος, τη
διαδικασία, τον τρόπο, τον χρόνο και τους όρους είσπραξης των τελών ΓΕΜΗ, συνεχίζουν να ισχύουν τα κάτωθι:
Τα ανταποδοτικά τέλη ΓΕΜΗ όπως ορίζονται στο άρθρο 113 παρ.1 εδάφ. α,β,γ,δ. του Ν. 4635/2019 και στην ΥΑ 79752/2014
(ΦΕΚ 3623 Β΄/31.12.2014) είναι τα εξής:
α. Τα Ανταποδοτικά τέλη τήρησης μερίδας καταβάλλονται από τους ήδη εγγεγραμμένους υπόχρεους εντός
του πρώτου τριμήνου κάθε έτους και ανά νομική μορφή έχουν ως εξής:
ΝΟΜΙΚΗ ΜΟΡΦΗ | ΕΤΗΣΙΟ ΤΕΛΟΣ
ΔΙΑΤΗΡΗΣΗΣ ΜΕΡΙΔΑΣ (σε ευρώ) |
---|---|
Ανώνυμες Εταιρείες | 320 |
Υποκαταστήματα Αλλοδαπών Ανωνύμων Εταιρειών | 300 |
Ευρωπαϊκοί Όμιλοι Οικονομικού Σκοπού | 300 |
Ευρωπαϊκή Εταιρεία (SE) | 300 |
Ευρωπαϊκή Συνεταιριστική Εταιρεία | 300 |
Εταιρείες Περιορισμένης Ευθύνης | 150 |
Υποκαταστήματα Αλλοδαπών Εταιρειών Περιορισμένης Ευθύνης | 150 |
Συνεταιρισμοί Περιορισμένης Ευθύνης | 100 |
Ιδιωτικές Κεφαλαιουχικές Εταιρείες | 100 |
Προσωπικές Εταιρείες (ομόρρυθμες και ετερόρρυθμες | 80 |
Υποκαταστήματα Αλλοδαπών Προσωπικών Εταιρειών (ομορρύθμων και ετερορρύθμων) | 80 |
Ατομικές επιχειρήσεις | 30 |
Υποκαταστήματα αλλοδαπών ατομικών επιχειρήσεων, νομικών προσώπων ή ενώσεων προσώπων της περ. θ της παρ. 1 του άρθρου 1 του ν. 3419/2005 |
20 |
Αστικές Εταιρείες άρθρου 784 του ΑΚ | 100 |
Κοινοπραξίες | 100 |
β. Ανταποδοτικά τέλη καταχώρισης στο Γ.Ε.ΜΗ. για οποιαδήποτε καταχώριση του υπόχρεου στο ΓΕΜΗ,
καθώς και για τη δέσμευση επωνυμιών και διακριτικών τίτλων στο «Ειδικό Μητρώο Επωνυμιών και Διακριτικών Τίτλων Υπό
Έγκριση». Το τέλος καταχώρισης είναι ενιαίο για όλους τους υπόχρεους και όλες τις Υπηρεσίες ΓΕΜΗ και ανέρχεται σε 10
ευρώ/ ανά καταχώριση.
γ. Ανταποδοτικά τέλη για λήψη πιστοποιητικών και αντιγράφων που προβλέπονται στην παράγραφο 2 του
άρθρου 111 του Ν.4635/2019, τα οποία καταβάλλονται από τον αιτούντα το πιστοποιητικό/ αντίγραφο. Το κόστος έκδοσης
Πιστοποιητικού και Αντιγράφων από το ΓΕΜΗ ανέρχεται στα 5 ευρώ για όλα τα διαθέσιμα ηλεκτρονικά Πιστοποιητικά/
Αντίγραφα, εκτός από το “Αμιγές Πιστοποιητικό Ιστορικότητας”, το κόστος έκδοσης του οποίου ανέρχεται στα 10 ευρώ.
Εξαιρείται η λήψη αντιγράφου Πρακτικού Γενικής Συνέλευσης, το οποίο δεν χορηγείται ηλεκτρονικά, για το οποίο το
κόστος ανέρχεται στα 3 ευρώ + 0,50 ευρώ/σελίδα και η πληρωμή γίνεται στα Ταμεία του ΕΒΕΑ κατά τη λήψη του
Αντιγράφου.
4. Πως λαμβάνω κωδικούς πρόσβασης στο ΓΕΜΗ, προκειμένου να υποβάλλω ηλεκτρονικά αιτήσεις καταχώρισης μεταβολών και λήψης πιστοποιητικών και αντιγράφων;
Η εγγραφή στο portal στο ΓΕΜΗ προκειμένου οι υπόχρεοι να υποβάλλουν ηλεκτρονικά αιτήσεις καταχώρισης μεταβολών και να λαμβάνουν οι ίδιοι αλλά και οποιοσδήποτε τρίτος πιστοποιητικά και αντίγραφα, γίνεται μέσω του https://services.businessportal.gr/ επιλέγοντας “ΕΓΓΡΑΦΗ”.
Η εγγραφή “υπόχρεου” γίνεται με την επιλογή “Είμαι επιχείρηση υπόχρεη Γ.Ε.ΜΗ. – Εγγραφή με διασταύρωση ΑΦΜ μέσω ΓΓΠΣ”, όπου γίνεται αυθεντικοποίηση κάθε «υπόχρεης» επιχείρησης, χρησιμοποιώντας τους κωδικούς taxis αυτής.
Αν στην πορεία κάποιος υπόχρεος ξεχάσει ή θέλει να αλλάξει τους κωδικούς του επιλέγει την «Διαδικασία Αρχικοποίησης Στοιχείων Πρόσβασης για Υπόχρεους στο businessportal.gr», για την οποία μπορείτε να βρείτε πληροφορίες εδώ.
Η εγγραφή «τρίτου» προσώπου το οποίο επιθυμεί να λάβει πιστοποιητικά ή αντίγραφα για κάποια «υπόχρεη» εταιρεία, γίνεται με την επιλογή «Δεν είμαι επιχείρηση υπόχρεη Γ.Ε.ΜΗ. – Απευθείας εγγραφή στο σύστημα», όπου συμπληρώνει τα απαιτούμενα στοιχεία καθώς και τους κωδικούς εισόδου που επιθυμεί και αφού λάβει αμέσως ένα email με το link ενεργοποίησης, ενεργοποιεί τον κωδικό του και στη συνέχεια αιτείται το πιστοποιητικό ή το αντίγραφο που επιθυμεί.
5. Πώς λαμβάνω Πιστοποιητικά και Αντίγραφα/Αποσπάσματα πράξεων και στοιχείων που εμφανίζονται στη Μερίδα των υπόχρεων;
Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 46 του Ν. 4919/2022, οι αιτήσεις για λήψη πιστοποιητικών, αντιγράφων και αποσπασμάτων από το Γενικό Εμπορικό Μητρώο, γίνονται αποκλειστικά σε ηλεκτρονική μορφή και στην κατά περίπτωση αρμόδια υπηρεσία ΓΕΜΗ, ενώ και η έκδοση και χορήγηση αυτών γίνεται επίσης αποκλειστικά σε ηλεκτρονική μορφή και ψηφιακά υπογεγραμμένα.
Μοναδική εξαίρεση αποτελούν τα αιτήματα για χορήγηση αντιγράφου πρακτικού Γενικής Συνέλευσης Α.Ε., τα οποία υποβάλλονται με έντυπη αίτηση (για περισσότερες πληροφορίες σχετικά δείτε στις Συχνές Ερωτήσεις για τη Λήψη Πιστοποιητικών- Αντιγράφων ΑΕ)
Η κατάθεση ηλεκτρονικής αίτησης για λήψη πιστοποιητικών, αντιγράφων και αποσπασμάτων από το Γενικό Εμπορικό Μητρώο γίνεται από οποιοδήποτε ενδιαφερόμενο στον ιστότοπο www.businessportal.gr. Οποιοσδήποτε ενδιαφερόμενος μπορεί να εγγραφεί στο “businessportal.gr” ως φυσικό πρόσωπο και κατόπιν να αιτηθεί την έκδοση πιστοποιητικού για ΑΕ.
Για την χορήγηση των πιστοποιητικών και των αντιγράφων από το ΓΕΜΗ έχει θεσπιστεί ανταποδοτικό τέλος, το οποίο πρέπει να καταβληθεί κατά την κατάθεση της αίτησης με τους διαθέσιμους τρόπους πληρωμής, οι οποίοι είναι με κάρτα ή με μεταφορά σε τραπεζικό λογαριασμό.
Το κόστος έκδοσης Πιστοποιητικού και Αντιγράφων από το ΓΕΜΗ ανέρχεται στα 5 ευρώ για όλα τα διαθέσιμα ηλεκτρονικά Πιστοποιητικά/ Αντίγραφα, εκτός από το “Αμιγές Πιστοποιητικό Ιστορικότητας”, το κόστος έκδοσης του οποίου ανέρχεται στα 10 ευρώ.
Η πλειοψηφία των Πιστοποιητικών/ Αντιγράφων εκδίδεται εντός 2 ημερών, εκτός των Πιστοποιητικών που το σύστημα αναφέρει ότι είναι “άμεσα διαθέσιμα”, οπότε και εκδίδονται αυτόματα.
Τα Πιστοποιητικά ΑΕ με σύσταση προ ΓΕΜΗ, για τα οποία θα πρέπει να αναζητηθούν στοιχεία από την αρμόδια Περιφέρεια, οπότε ο χρόνος έκδοσης ποικίλει ανάλογα με το πότε θα απαντήσει η αρμόδια Περιφέρεια και μπορεί να ανέλθει στις 10 ημέρες.
Σημειώνουμε ότι οι Υπηρεσίες ΓΕΜΗ δεν δύνανται μέχρι στιγμής να χορηγήσουν Πιστοποιητικό Καλής Λειτουργίας (Good Standing), το οποίο προβλέπεται στο άρθρο 111 του Ν. 4635/2019, καθώς εκκρεμεί η έκδοση της σχετικής Υπουργικής Απόφασης και η ενεργοποίηση της έκδοσης του ανωτέρω νέου Πιστοποιητικού. Εναλλακτικά μπορείτε να επιλέξετε το “Γενικό Πιστοποιητικό Μεταβολών”, το οποίο περιλαμβάνει πληροφορίες για την κατάσταση (“status”) της επιχείρησης.
Το Γ.Ε.ΜΗ. δεν έχει υποχρέωση χορήγησης αντιγράφων για πράξεις και στοιχεία από τον φάκελο του υπόχρεου τα οποία έχουν υποβληθεί σε έγχαρτη μορφή πριν από την 31η.12.2006.
6. Πως γίνεται η επιστροφή τελών ΓΕΜΗ;
Σε περίπτωση που θέλετε να υποβάλλετε αίτημα επιστροφής χρημάτων μετά από λανθασμένη πληρωμή ή σε περίπτωση που αίτησή σας στο businessportal έχει κλείσει ανεπιτυχώς με επιστροφή χρημάτων, παρακαλούμε συμβουλευτείτε το http://gemipaymentreturn.uhc.gr/
Σε περίπτωση που συνεχίζετε να αντιμετωπίζετε οποιοδήποτε πρόβλημα που σχετίζεται με τέλη ΓΕΜΗ (όπως πληρωμές που δεν έχουν επιβεβαιωθεί από το σύστημα, πληρωμές που απορρίπτονται από την τράπεζα, διπλές πληρωμές κ.α.), μπορείτε να επικοινωνήσετε με την Κεντρική Υπηρεσία ΓΕΜΗ (email: gemi@uhc.gr , τηλ: 210 3392440)
7. Πως μπορούν να ενημερωθούν/ διορθωθούν τα στοιχεία επικοινωνίας εταιρείας που εμφανίζονται στη δημοσιότητα του ΓΕΜΗ;
2. Συχνές Ερωτήσεις για τους κανόνες σχηματισμού επωνυμίας και διακριτικού τίτλου
1. Πώς σχηματίζεται η επωνυμία μιας επιχείρησης;
Εφόσον πρόκειται για φυσικό πρόσωπο η επωνυμία σχηματίζεται από το ονοματεπώνυμο του εμπόρου, ενώ στην περίπτωση νομικού προσώπου, η επωνυμία σχηματίζεται από το ουσιαστικό και το τυπικό μέρος. Το ουσιαστικό μέρος σχηματίζεται από το ονοματεπώνυμο του/των εταίρων ή/και το αντικείμενο της επιχείρησης ή/και μπορεί να είναι φανταστική λέξη ή φράση. Το τυπικό μέρος αφορά στη νομική μορφή, η οποία αποδίδεται σύμφωνα με όσα προβλέπονται στην ειδικότερη νομοθεσία που διέπει την κάθε εταιρική μορφή.
2. Πώς σχηματίζεται ο διακριτικός τίτλος μιας επιχείρησης;
Ο διακριτικός τίτλος είναι προαιρετικός, σχηματίζεται ελεύθερα από πραγματικές ή φανταστικές λέξεις ή φράσεις και μπορεί να ταυτίζεται με την επωνυμία της επιχείρησης ή του προσώπου που την εκμεταλλεύεται. Για κάθε επιχείρηση μπορούν να επιλέγονται περισσότεροι του ενός διακριτικοί τίτλοι.
3. Ποιοι κανόνες διέπουν τον σχηματισμό επωνυμίας και διακριτικού τίτλου;
Η επωνυμία και/ ή ο διακριτικός τίτλος Θα πρέπει υποχρεωτικά:
α) να ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα και να μην είναι παραπλανητική.
β) να μην παραπέμπει σε δημόσιες Αρχές, Φορείς, Υπηρεσίες, δημόσια αξιώματα, κοινωφελή μη κερδοσκοπικά Ιδρύματα, Σωματεία, Οργανισμούς, καθώς και να μην υπονοεί ότι έρχεται σε συνεργασία μαζί τους, εκτός αν υπάρχει σχετική άδεια.
γ) να μην προσβάλλει τα χρηστά ήθη και ιδίως να μην έχει υβριστικό, ρατσιστικό ή σεξιστικό περιεχόμενο.
δ) να μην έχει καταχωριστεί σαν εμπορικό σήμα.
ε) να υπάρχει σαφής και επαρκής διαφοροποίηση από τους ήδη καταχωρισμένους τίτλους στο Μητρώο.
4. Τι σημαίνει επαρκής διαφοροποίηση;
Η διαμόρφωση του λεκτικού με τρόπο που να επιτυγχάνεται η εξατομίκευση της επιχείρησης και η αποφυγή της σύγχυσης με οποιαδήποτε άλλη.
5. Πώς μπορώ να γνωρίζω αν η επωνυμία ή ο διακριτικός τίτλος που επιθυμώ διαφοροποιούνται επαρκώς από τους ήδη δεσμευμένους τίτλους;
Μέσω ειδικής εφαρμογής κατά τη χρήση της οποίας ο ενδιαφερόμενος ενημερώνεται αυτόματα για την ύπαρξη παρεμφερών ή πανομοιότυπων επωνυμιών ή/και διακριτικών τίτλων.
6. Τι σημαίνει πανομοιότυπη επωνυμία και διακριτικός τίτλος και πότε μπορεί να γίνει χρήση αυτής;
Είναι η εντελώς όμοια επωνυμία δύο διαφορετικών επιχειρήσεων, η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο υπό τις εξής προϋποθέσεις:
α) αν η επιχείρηση έχει δώσει γραπτή συγκατάθεση χρήσης της ίδιας επωνυμίας ή του διακριτικού της τίτλου σε άλλη επιχείρηση,
β) αν η επιχείρηση ανήκει στον ίδιο όμιλο
γ) αν η επωνυμία ή ο διακριτικός τίτλος ανήκουν σε επιχείρηση που έχει διαγραφεί από το Γ.Ε.ΜΗ. τουλάχιστον ένα (1) χρόνo πριν.
Σε περίπτωση αυτόματης δέσμευσης πανομοιότυπης επωνυμίας ή/και διακριτικού τίτλου, η συγκατάθεση που απαιτείται για τις περ. α) και β) της παρ. 1 πραγματοποιείται ηλεκτρονικά.
3. Συχνές Ερωτήσεις για τη διαδικασία αυτόματης δέσμευσης και προδέσμευσης επωνυμίας και διακριτικού τίτλου
1. Με ποιους τρόπους μπορώ να δεσμεύσω επωνυμία ή/και διακριτικό τίτλο;
α) αυτόματα,
β) με προδέσμευση,
γ) με επίσκεψη στην κατά περίπτωση αρμόδια Υπηρεσία Γ.Ε.ΜΗ..
2. Τι είναι η αυτόματη δέσμευση επωνυμίας ή/και διακριτικού τίτλου;
Η διαδικασία δέσμευσης επωνυμίας ή/και διακριτικού τίτλου μέσω της ηλεκτρονικής εφαρμογής του Π/Σ του Γ.Ε.ΜΗ., την οποία πραγματοποιεί ο ίδιος ο ενδιαφερόμενος με δική του ευθύνη.
3. Σε ποιες περιπτώσεις μπορεί να πραγματοποιηθεί αυτόματη δέσμευση επωνυμίας και διακριτικού τίτλου;
α) κατά τη σύσταση εταιρείας μέσω της ηλεκτρονικής Υπηρεσίας μίας Στάσης (e-ΥΜΣ),
β) κατά την ηλεκτρονική έναρξη εργασιών, εφόσον πρόκειται για ατομική εμπορική επιχείρηση ή για φυσικά πρόσωπα που ασκούν μη εμπορική οικονομική δραστηριότητα,
γ) κατά την αυτόματη τροποποίηση καταστατικού με πρότυπη πράξη
δ) κατά την επιγραμμική/ηλεκτρονική εγγραφή υποκαταστήματος ημεδαπής ή αλλοδαπής εταιρείας.
4. Τι είναι η προδέσμευση επωνυμίας και διακριτικού τίτλου και πώς πραγματοποιείται:
Προδέσμευση επωνυμίας και διακριτικού τίτλου είναι η αυτόματη δέσμευση επωνυμίας ή/και διακριτικού τίτλου για μελλοντική χρήση, η οποία έχει ισχύ για δύο (2) μήνες. Στο διάστημα αυτό, η προδεσμευμένη επωνυμία ή/και ο διακριτικός τίτλος δεν είναι διαθέσιμη σε τρίτους. Ο ενδιαφερόμενος δύναται να ανανεώσει μια ακόμη φορά την προδέσμευση για άλλους δύο μήνες, εφόσον καταβάλει το σχετικό τέλος.
5. Σε ποιες περιπτώσεις απαιτείται επίσκεψη στην κατά περίπτωση Υπηρεσία Γ.Ε.ΜΗ. για τη δέσμευση επωνυμίας και διακριτικού τίτλου;
α) κατά τη σύσταση εταιρείας μέσω της Υπηρεσίας μίας Στάσης (ΥΜΣ),
β) κατά την τροποποίηση υφιστάμενης επωνυμίας ή διακριτικού τίτλου ή την προσθήκη νέου διακριτικού τίτλου που πραγματοποιείται με τροποποίηση καταστατικού ή λόγω μετασχηματισμού της επιχείρησης.
γ) εφόσον ο ενδιαφερόμενος δεν επιθυμεί να προχωρήσει με επιλογή άλλης επωνυμίας και το Πληροφοριακό Σύστημα δεν του επιτρέπει να κάνει την επιθυμητή επιλογή, παρά το γεγονός ότι κατά την κρίση του είναι επαρκώς διαφοροποιημένη και δεν αντίκειται στους προβλεπόμενους περιορισμούς.
δ) εφόσον προσκομίζεται σε έγχαρτη μορφή συγκατάθεση άλλης επιχείρησης για χρήση πανομοιότυπης επωνυμίας ή/και διακριτικού τίτλου.
6. Ποιο είναι το κόστος δέσμευσης επωνυμίας και διακριτικού τίτλου;
α) Η αυτόματη δέσμευση επωνυμίας και διακριτικού τίτλου πραγματοποιείται ατελώς.
β) Το συνολικό κόστος της δέσμευσης επωνυμίας και διακριτικού τίτλου από την Υπηρεσία Γ.Ε.ΜΗ., ορίζεται στα δέκα (10) ευρώ.
γ) Το κόστος αυτόματης προδέσμευσης επωνυμίας ή/και διακριτικού τίτλου ορίζεται στα τριάντα (30) ευρώ.
7. Ποια είναι η διαδικασία αυτόματης δέσμευσης και προδέσμευσης επωνυμίας και διακριτικού τίτλου;
α) ο ενδιαφερόμενος συνδέεται με την σχετική εφαρμογή μέσω του Π/Σ του Γ.Ε.ΜΗ.
β) σε συγκεκριμένο πεδίο γράφει το επιθυμητό λεκτικό το οποίο μπορεί να είναι στην ελληνική ή και σε άλλη γλώσσα και μπορεί να περιλαμβάνει φανταστικές ή πραγματικές λέξεις, σύμβολα, σημεία στίξης και αριθμούς.
γ) η ηλεκτρονική εφαρμογή, η οποία διασυνδέεται με το εθνικό Μητρώο Επωνυμιών και Διακριτικών Τίτλων πραγματοποιεί αυτόματο έλεγχο.
δ) σε περίπτωση επιτυχούς σχηματισμού του λεκτικού της επωνυμίας ή/και του διακριτικού τίτλου ο ενδιαφερόμενος επιλέγει τον νομικό τύπο της επιχείρησής του, ο οποίος προστίθεται αυτόματα στο λεκτικό και έτσι ολοκληρώνεται ο σχηματισμός της επωνυμίας.
ε) ο ενδιαφερόμενος, κάνει ηλεκτρονική αποδοχή της σχετικής υπεύθυνης δήλωσης για την ανάληψη της ευθύνης της επιλογής του και κάνει υποβολή της επιλεγείσας επωνυμίας ή/και διακριτικού τίτλου, η οποία καταχωρίζεται αυτόματα με χρονολογική σειρά στο ενιαίο ηλεκτρονικό μητρώο επωνυμιών και διακριτικών τίτλων.
8. Ποιους ελέγχους πραγματοποιεί αυτόματα το σύστημα;
Κατά τον σχηματισμό επωνυμίας και/ή διακριτικού τίτλου πραγματοποιούνται αυτόματα έλεγχοι και ο ενδιαφερόμενος ενημερώνεται για τα εξής:
α) για τις πανομοιότυπες επωνυμίες ή/και διακριτικούς τίτλους, οι οποίες μπορούν να δεσμευτούν μόνο υπό τις ισχύουσες προϋποθέσεις.
β) για τις παρεμφερείς επωνυμίες ή/και διακριτικούς τίτλους, από τις οποίες ο ενδιαφερόμενος οφείλει να διαφοροποιηθεί επαρκώς.
γ) για τις επωνυμίες που έχουν προδεσμευτεί και την ημερομηνία λήξης της προδέσμευσης.
δ) για τις επωνυμίες ή/και τους διακριτικούς τίτλους που έχουν κατοχυρωθεί ως σήμα.
ε) για το χρόνο αποδέσμευσης επιθυμητής επωνυμίας ή διακριτικού τίτλου που ανήκει σε εταιρεία που έχει διαγραφεί από το Γ.Ε.ΜΗ.
Εφόσον, η επιλεγείσα επωνυμία ή/και ο επιλεγείς διακριτικός τίτλος είναι παρεμφερής με ήδη καταχωρισμένη επωνυμία ή διακριτικό τίτλο, θα αποστέλλεται αυτόματο ενημερωτικό μήνυμα στον δικαιούχο της επωνυμίας ή του διακριτικού τίτλου.
9. Ποια διαδικασία ακολουθείται αν ο ενδιαφερόμενος τηρεί ή θεωρεί ότι τηρεί τους κανόνες σχηματισμού επωνυμίας και/ ή διακριτικού τίτλου, αλλά το σύστημα δεν του επιτρέπει τη δέσμευση;
Εφόσον, για οποιοδήποτε λόγο, δεν καταστεί εφικτή η αυτόματη δέσμευση επωνυμίας και/ ή διακριτικού τίτλου, ο ενδιαφερόμενος αποστέλλει ηλεκτρονικό μήνυμα στην αρμόδια Υπηρεσία Γ.Ε.ΜΗ., η οποία αναλαμβάνει να ελέγξει την υπόθεση και να προτείνει εναλλακτικές λύσεις. Εφόσον αυτό δεν καταστεί εφικτό εντός μηνός από την υποβολή αιτήματος στην αρμόδια Υπηρεσία, η υπόθεση κλείνει ανεπιτυχώς και ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει να κάνει νέα προσπάθεια.
10. Προβλέπεται έλεγχος και επιβολή κυρώσεων σε περιπτώσεις αυτόματης δέσμευσης χωρίς την τήρηση των κανόνων;
Ναι, σε περίπτωση που η Υπηρεσία Γ.Ε.ΜΗ. διαπιστώσει οποιαδήποτε παρέκκλιση από τις ισχύουσες διατάξεις ή λάβει καταγγελία οποιουδήποτε έχοντος έννομο συμφέρον ή σε περίπτωση τελεσίδικων δικαστικών αποφάσεων που αφορούν σε επωνυμία ή διακριτικό τίτλο, καλεί τον υπόχρεο να προβεί στις αναγκαίες διορθώσεις. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης επιβάλλονται οι διοικητικές κυρώσεις του άρθρου 51 του ν. 4919/2022.
1. Τι είναι η αναστολή καταχώρισης στο Γ.Ε.ΜΗ.;
Η τεχνική αδυναμία να υποβληθεί οποιαδήποτε νέα αίτηση καταχώρισης πράξης ή στοιχείου είτε στο Πληροφοριακό Σύστημα (Π/Σ) του Γ.Ε.ΜΗ. είτε στην Υπηρεσία Γ.Ε.ΜΗ., μέχρι να ολοκληρωθεί η καταχώρηση των πράξεων που εκκρεμούν.
2. Πότε τίθεται σε εφαρμογή η αναστολή καταχώρισης;
Από την 1η Ιουλίου 2022.
3. Ποιοι είναι οι λόγοι της αναστολής καταχώρισης;
α) η μη εμπρόθεσμη δημοσίευση των ετήσιων οικονομικών του καταστάσεων στο Γ.Ε.ΜΗ.
β) η έλλειψη νόμιμης διοίκησης ή εκκαθαριστών για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο από έξι (6) μήνες
γ) η παράλειψη δημοσίευσης ισολογισμού έναρξης εκκαθάρισης για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο του ενός (1) έτους από τη θέση της εταιρείας σε κατάσταση λύσης-εκκαθάρισης
δ) η αναστολή ή απενεργοποίηση του ΑΦΜ από την ΑΑΔΔΕ
ε) η παράλειψη πιστοποίησης καταβολής του μετοχικού κεφαλαίου (για ΑΕ) ή του εταιρικού κεφαλαίου (για ΙΚΕ) εντός των προθεσμιών που ορίζονται στις ειδικότερες διατάξεις
4. Πώς ενημερώνεται ο υπόχρεος για τις καταχωρίσεις που εκκρεμούν;
Λαμβάνει ηλεκτρονικό μήνυμα, μέσω του οποίου ενημερώνεται για την εκκρεμότητα και καλείται να κάνει τη σχετική καταχώριση εντός δέκα (10) εργάσιμων ημερών.
5. Τι θα συμβεί αν ο υπόχρεος ανταποκριθεί στην πρόσκληση;
Αν εντός των δέκα (10) εργάσιμων ημερών διαπιστωθεί από το Πληροφοριακό σύστημα του Γ.Ε.ΜΗ. ότι έγινε η σχετική καταχώριση, ο υπόχρεος δεν τίθεται σε αναστολή καταχώρισης και δεν βγαίνει κάποια ανακοίνωση.
6. Τι θα συμβεί αν ο υπόχρεος δεν ανταποκριθεί στην πρόσκληση;
Με το πέρας των δέκα εργάσιμων ημερών, ο υπόχρεος τίθεται αυτόματα σε αναστολή και εκδίδεται σχετική ανακοίνωση.
7. Έως πότε τίθεται ο υπόχρεος σε αναστολή καταχώρισης;
Έως την ολοκλήρωση της/των καταχωρίσεων που εκκρεμούν.
8. Μετά από την εκπλήρωση δημοσίευσης των απαραίτητων πράξεων σε πόσο χρονικό διάστημα αίρεται η αναστολή καταχώρησης στο Γ.Ε.ΜΗ.;
Η αναστολή καταχώρισης αίρεται άμεσα και εκδίδεται σχετική ανακοίνωση.
9. Αν οι εκκρεμότητες είναι περισσότερες από μία και ο υπόχρεος ανταποκριθεί σε κάποιες από αυτές, τότε τίθεται σε αναστολή καταχώρισης;
Ναι, παραμένει σε αναστολή έως την άρση όλων των εκκρεμοτήτων.
10. Εφόσον ο υπόχρεος είναι σε αναστολή καταχώρισης μπορεί να υποβάλλει μια νέα αίτηση καταχώρισης στην ΥΓΕΜΗ;
Όχι, όσο διαρκεί η αναστολή δεν μπορεί να γίνει καμία νέα αίτηση, εκτός από εκείνες που εκκρεμούν.
11. Ο υπόχρεος μπορεί να λάβει πιστοποιητικό εφόσον βρίσκεται σε αναστολή καταχώρισης;
Ο υπόχρεος δύναται να λάβει όλα τα πιστοποιητικά στα οποία όμως αποτυπώνεται η πληροφορία για τη θέση της εταιρείας σε αναστολή καταχώρισης.
12. Σε περίπτωση εκκρεμότητας έκδοσης δικαστικής απόφασης για τον ορισμό νόμιμης διοίκησης ή εκκαθαριστών, η αναστολή καταχώρισης πότε αίρεται;
Με την προσκόμιση αντιγράφου της σχετικής αίτησης που έχει κατατεθεί στο αρμόδιο δικαστήριο.
13. Αν ο υπόχρεος τεθεί σε αναστολή καταχώρισης λόγω αναστολής ή απενεργοποίησης του ΑΦΜ από την ΑΑΔΕ πότε αίρεται η αναστολή;
Εφόσον αλλάξει η κατάσταση στην ΑΑΔΕ, η οποία ενημερώνει και το Γ.Ε.ΜΗ.
14. Αν τα γεγονότα είναι διαφορετικά από αυτά που διαπιστώθηκαν από το Π/Σ του Γ.Ε.ΜΗ. τι μπορεί να κάνει ο υπόχρεος;
Επισκέπτεται την αρμόδια Υπηρεσία Γ.Ε.ΜΗ. και προσκομίζει όλα τα αποδεικτικά στοιχεία που αποδεικνύουν τους ισχυρισμούς του. Η αρμόδια ΥΓΕΜΗ κάνει σχετικό έλεγχο και εφόσον προκύπτει κάτι διαφορετικό, αίρει την αναστολή καταχώρισης.
15. Πώς κάνει ο υπόχρεος τις αιτήσεις καταχώρισης που εκκρεμούν;
Για τις καταχωρίσεις που γίνονται αυτοματοποιημένα τις κάνει μόνος του στο Π/Σ του Γ.Ε.ΜΗ., ενώ για εκείνες που απαιτείται έλεγχος νομιμότητας υποβάλλεται αίτηση καταχώρισης στην ΥΓΕΜΗ.
16. Ποιες εταιρείες αφορά η πιστοποίηση καταβολής μετοχικού ή εταιρικού κεφαλαίου;
Η διαδικασία πιστοποίησης καταβολής μετοχικού ή εταιρικού κεφαλαίου αφορά τις Ι.Κ.Ε. και τις Α.Ε.
17. Τι σημαίνει εμπρόθεσμη δημοσίευση των ετήσιων οικονομικών καταστάσεων των εταιρειών;
Γενικά η προθεσμία υποβολής των ετήσιων οικονομικών καταστάσεων είναι το πέρας των εννιά (9) μηνών από την λήξη της εταιρικής χρήσης. Ειδικότερα για τους αστικούς συνεταιρισμούς η καταληκτική ημερομηνία είναι η 20η Ιουλίου εκάστου έτους και για τα υποκαταστήματα αλλοδαπής η καταληκτική ημερομηνία είναι η 31η Δεκεμβρίου εκάστου έτους.