Ιστορία επιτυχίας
Η μείωση της γραφειοκρατίας στην ίδρυση και λειτουργία επιχειρήσεων είναι μια από τις πολλές, μικρές – αλλά σημαντικές – ιστορίες επιτυχίας, που έχουν γραφτεί στη χώρα, την τελευταία δεκαετία. Είναι, μάλιστα, μια ιστορία που συνεχίζεται, καθώς σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Ανάπτυξης, η δυνατότητα ηλεκτρονικής σύστασης εταιρείας επεκτείνεται σε επιπλέον 12 νομικές μορφές, με τον απαιτούμενο χρόνο να μην ξεπερνά τα 10 λεπτά.
Παλιότερα, η σύσταση επιχείρησης απαιτούσε 15 διαφορετικές διαδικασίες, αλλεπάλληλες επισκέψεις σε μια σειρά από κρατικές υπηρεσίες και συμπλήρωση πολυάριθμων αιτήσεων, αναμονή άνω του ενός μήνα και κόστος σε τέλη, που ξεπερνούσε συνολικά το 20% του κατά κεφαλήν εισοδήματος. Παράλληλα με το διοικητικό φόρτο κατά τη σύσταση νέων επιχειρήσεων, πάγιο πρόβλημα ήταν και η έλλειψη ενιαίου πλαισίου οργάνωσης, ενημέρωσης και χρήσης των μητρώων της δημόσιας διοίκησης, όσον αφορά την επιχειρηματική δραστηριότητα.
Η κατάσταση άρχισε να αλλάζει σταδιακά μετά το 2008 και στη διάρκεια της δεκαετίας που ακολούθησε, η Ελλάδα κατάφερε να αναδειχθεί ως μια από τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τις ταχύτερες διαδικασίες σύστασης επιχείρησης. Ρόλο – κλειδί σε αυτή την πορεία είχε η θεσμοθέτηση του Γενικού Εμπορικού Μητρώου, μιας υπηρεσίας που τα Επιμελητήρια πρότειναν, σχεδίασαν, διεκδίκησαν και λειτουργούν με άρτιο τρόπο σήμερα. Το ΓΕΜΗ αποτέλεσε, ουσιαστικά, τη βάση για την εφαρμογή μιας σειράς νομοθετημάτων, που βελτίωσαν δραστικά το πλαίσιο ίδρυσης και λειτουργίας των επιχειρήσεων. Είχε, επίσης, κομβική συμβολή στη λειτουργία της Υπηρεσίας Μιας Στάσης η οποία, με την ψηφιακή της εξέλιξη, έδωσε στους επιχειρηματίες τη δυνατότητα να εγγράφουν την επιχείρησή τους, χωρίς να απαιτείται μετακίνηση και φυσική παρουσία σε υπηρεσίες.
Πέρα από την αναβάθμιση των διαδικασιών σύστασης ή μεταβολής επιχειρήσεων, το ΓΕΜΗ έχει συμβάλει καθοριστικά στην απλοποίηση της έκδοσης και υποβολής πιστοποιητικών ενημερότητας για όλες σχεδόν τις συναλλαγές μιας εταιρείας. Έχει ενοποιήσει και ψηφιοποιήσει όλα τα επιμέρους – χειρόγραφα και κατακερματισμένα στο παρελθόν – μητρώα, σε ένα περιβάλλον αυτοματοποιημένης επεξεργασίας και υψηλής αποδοτικότητας.
Το ΓΕΜΗ και ο ρόλος του στην ιστορία αναβάθμισης του διοικητικού περιβάλλοντος για τις επιχειρήσεις, εκφράζει μια νέα νοοτροπία και πρακτική για τη λειτουργία του δημοσίου τομέα. Μια νοοτροπία, η οποία προσανατολίζεται στην απελευθέρωση της επιχειρηματικότητας, προσαρμόζοντας τις διαδικασίες στις ανάγκες της επιχείρησης και όχι το αντίστροφο.
Σε αυτόν τον δρόμο μένουν ακόμη αρκετά βήματα που πρέπει να γίνουν, για την εμβάθυνση της ψηφιοποίησης της δημόσιας διοίκησης και την βελτίωση της εξυπηρέτησης των πολιτών και των επιχειρήσεων, με προτεραιότητα τη διασφάλιση της διαλειτουργικότητας των ψηφιακών εφαρμογών και την ψηφιοποίηση όλων των κρατικών αρχείων σε Ασφαλιστικά Ταμεία, υποθηκοφυλακεία, δικαστήρια, πολεοδομίες κ.λπ. Η προσπάθεια για αναβάθμιση ενός δαιδαλώδους και δυσκίνητου διοικητικού μηχανισμού παραμένει απαιτητική, είναι όμως βασική προϋπόθεση για την οικοδόμηση ενός πραγματικά σύγχρονου κράτους. Η περίπτωση του ΓΕΜΗ και της ΥΜΣ είναι το παράδειγμα, ότι τα πράγματα μπορούν να αλλάξουν. Ας προχωρήσουμε ταχύτερα.